Credit Management in de Praktijk

 

 

 

Credit management & Debiteurenbeheer

Credit management en debiteurenbeheer zijn de sleutel tot meer winst, groei, rentabiliteit en succes. Of u nu een starter of volgroeide KMO bent, met de optimalisatie van uw credit management valt nog veel te verdienen.

Debiteurenbeheer omvat veel meer dan enkel het innen van onbetaalde facturen. De optimalisatie van uw credit management vergt zowel een interne als een externe aanpak. Er zijn drie pijlers in elk geoptimaliseerd credit management: een preventieve, een curatieve en een beschermende.

 

Debiteurenbeheer in 3 stappen

De eerste stap is preventie, denk hierbij aan uw algemene voorwaarden, clausules bij niet betalen van facturen, uw facturatieproces en klachtenafhandeling. Ook elektronische facturatie (digitale facturatie of e-invoicing) behoort tot de opties. Op extern niveau kan u denken aan het werken met handelsinformatie om de kredietwaardigheid van uw klanten na te gaan.

Bij onbetaalde facturen belanden we in de curatieve fase. Hoe gaat uw bedrijf om met wanbetalers? Worden er aanmaningen gestuurd? Neemt u (telefonisch) contact op met uw klant? Naast een interne opvolging kan u werken met deurwaarders, incassobureaus, advocaten, business mediation en arbitrage maar wat brengt u het meeste op?

De derde pijler is bescherming tegen kredietrisico’s (financiële verliezen door het faillissement van klanten of afgeschreven facturen). Bouw een eigen spaarpot op om u in te dekken tegen catastrofes en zorg ervoor dat u niet afhankelijk bent van enkele grote klanten. Denk daarnaast ook eens aan de mogelijkheden van kredietverzekering en laat ons u hierin begeleiden.

 

Voordelen van een geoptimaliseerd credit management

  • U verhoogt de rentabiliteit van uw onderneming
  • De behoefte aan financiering neemt af
  • Minder impact van wanbetalingen en faillissementen van uw klanten
  • U heeft meer plezier in het zakendoen én minder zorgen